Anuario 2020 - 2021
123 agustinosvalencia.com · Anuario 2020-2021 Este curs que ja acaba ha sigut molt particular per les condicions sani- tàries que hem hagut d’ aplicar als centres educatius, que han suposat una serie de canvis relevants en el dia a dia d’ un centre escolar. Ha suposat que tots els membres de la comunitat educativa hajam tingut que fer un sobre esforç durant tot el curs escolar el qual suposa que l’ inici d’ estes vacances sigamoltnecessari imerescut,doncseldescansésfonamentalperrecarre- gar energies de cara al proper curs. Precissament, la incertessa és una de les característiques que está prou vinculada amb l’ etapa de Batxillerat, doncs és ben coneguda la importància que té l’ expedient acadèmic de cara al procés d’ admissió als estudis supe- riors, especialment a aquells que tenen una major demanda entre l’ estu- diantat. En molts casos, l’ alumne canvia d’opinió sobre el que vol estudiar al finalitzar l’ etapa, doncs com és normal va coneguent les característiques delsestudissuperiorsaescolliramesuraques’exposenasituacionsd’apre- nentatge o coneixement de noves titulacions i professions. En altres casos, l’ alumnattéprouclarquèfera l’acabarestaetapa, iclar,enmoltscasossenten lapressiódesiaconseguiranonoaccedira l’estudidessitjat.Pertant, la incer- tessasobreel futur estàsempremolt present aestaetapa, arabéaestes in- certesseshabituals s’ hansumat tota la resta relacionades amb laCOVID-19. És per això, entre altres raons pel que l’ orientació-acadèmica professional cobra una major importància i s’ esdevé fonamental per tal d’ acompanyar als nostres estudiants. Eneixesentit,degutalesmesuressanitàriesderivadasperlaCOVID-19,hem hagutdemodificaroadaptarmoltesde lesactivitatsd’orientacióqueveniem aplicant elsúltimsanys, peròhemtingut benclar queestasituaciónohaviade suposar la pèrdua de recursos d’ orientació als nostres alumnes. I la veritat és queanalitzantaraalfinalizarelcurs,podemdirquehahagutun incrementsig- nificatiuderecursos id’activitatsd’orientacióacadèmica-professional,obvia- mentdelsrecursosoactivitatstelemàticsfrontalspresencials: —Organització de sessions informatives en línea d’ universitats valen- cianes per a l’ alumnat de 2n de batxillerat, en les quals han participat: Universitat Politècnica de València (UPV), Florida Universitària, Univer- sidad Católica de Valencia (UCV), Universidad Cardenal Herrera – CEU (UCH-CEU), Centro universitario EDEM, Universidad Europea de Valen- cia (UEV). —Sessions informatives id’orientaciósemipresencialsa1r i2ndebatxille- rat, sobre optatives de 2n, vinculació amb l’ accés i admissió als estudis superiors, sobre laPAU, lapreinscripcióuniversitària, els cicles formatius de FPde gradu superior i altres estudis superiors. —Perprimeravegadahemaplicatuntallerdedissenypropipera l’alumnat de2ndebatxillerat, per tal ques’ enfrontarena fer una simulaciódepre- inscripció universitària a les universitats publiques valencianes. D’ esta manera, els ajudema preparar-se per a eixa important decisió. —Hem facilitat informació a l’ alumnat i a les families a través del correu electrònic d’ Educamos sobre recursos, events i activitats d’ orientació externs dirigits a l’ alumnat, families i tutors escolars de l’ etapa comper exemple: fires d’ orientació online, sessions informatives i jornades de portes obertes de les universitats, etc. —Hemactualitzat, difós i adaptat la secciód’ orientacióeducativa del web del col·legi, especialment de les àrees: • https:agustinosvalencia.com/orientacion-estudios/ amb els itineraris acadèmics de la Comunitat Valenciana en una imatge renovada i molt més accesible. • https:agustinosvalencia.com/orientacion-recursos/ en la que desta- ca el software ORIENTA-LINE que curs a curs el centre adquireix per a que l’ alumnat puga accedir a un ampli ventall d’ opcions d`informació sobre estudis reglats. —Hem participat com a col·legi a les jornades virtuals d’orientació pro- fessional “Mirando al Futuro”, dirigit especialment a l’alumnat de 4at d’ E.S.O. i Batxillerat —Hemdifós a la comunitat educativa el canal deMicrosoft STREAM: “Ví- deos deORIENT-ACCIÓN”, dissenyats i elaborats per l’orientador. —Hem realitzat una atenció i assessorament personalitzat en orientació acadèmic-professional mitjançant diverses vies: telefònica, telemàtica (Correu electrònic d’ EDUCAMOS i Microsoft TEAMS) i presencial, tant a alumnat, famílies i/o personal del centre escolar. Per altra banda, l’ acció tutorial és molt rel·levant per tal d’ acompanyar a l’ alumnat en el seu procés educatiu. En eixe sentit, fruït de la situació i l’ aug- ment de l’ ansietat produïda per la pandemia i de tanta incertessa, i a partir de les peticions del propi alumnat de 1er deBatxillerat, hemaplicat unes interes- sants sessions de tutoria en les que hemexplicat el funcionament del siste- ma d’ estrés i de comafrontar oprevindre les situacions d’ alt nivell d’ estrés o ansietat. De fet, apartir d`estaexperiencia, els recursosutilitzatsaeixesses- sions han quedat a disposició de tota la comunitat educativaweb del col·legi: https:agustinosvalencia.com/salud-gestion-de-la-ansiedad/ Dins del PAT (Pla d’ Acció Tutorial), a banda de les sessions setmanals im- partides pels tutors i tutores de batxillerat cal remarcar algunes d’ elles, com per exemple: —TallerLUDENSdelPlaMunicipaldeDrogodependències(PMD)de l’Ajun- tament de València sobre prevenció del joc d’ atzar, especialment l’ on- line impartit a 1er de Batxillerat, que en este cas ha sigut impartit pels creadors d’ este taller (Mariano Chóliz y Marta Marcos de la Universitat deValència) amb la col·laboració de l’ orientador del centre. —Sessions presencials de sensibilització i prevenció de violència de gène- re per a commemorar el 25 de novembre, en tots els cursos de l’etapa, en col·laboració amb la coordinadora d’Igualtat i Convivència i impartides pels tutors i tutores. —Sessionspresencialsdetutoriaperaacommemoraciódel8demarç,dia internacional de la dona, en col·laboració amb la coordinadora d’Igualtat i Convivència i impartides pels tutors i tutores. També des de l’ acció tutorial i el Pla de Convivencia i Igualtat (PIC), comés habitual als últims anys, hem aplicat a tots els grups de l’ etapa el sociomè- tric online SOCIESCUELA, facilitat per la Conselleria d’ Educació, instrument molt interessant per a la detecció de possibles problemes i/o conflictes de convivència escolar. En quant al Pla d’ Atenció a la Diversitat i Inclusió Educativa (PADIE), s´han realitzat una serie actuacions dirigides a facilitar una atenció educativamés inclusiva i ajustada a les condicions personals de l’ alumnat i de les caracte- rístiques de l’ etapa: —Participació i assessorament psicopedagògic en totes les reunions d’ avaluació de tots els grups deBatxillerat. — Informació i assessorament psicopedagògic a professorat, tutors i tuto- res escolars en relació amb la detecció, prevenció i intervenció educativa amb l’ alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (ANE- SE). —Avaluació sociopsicopedagògica individual de l’ alumnat que requereix d’ esta mesura extraordinnària de detecció segons la normativa vigent, registrant-se a ITACA3. — Informació i assessorament a professorat i families a partir de les ava- luacions sociopsicopedagògiques individuals realitzades. —Registre demesures de resposta a la inclusió de nivell III i IVa ITACA3. —Assessorament a tutors i tutores en el registre demesures de resposta a la inclusió de nivell II i III a ITACA3. —Assessorament psicopedagògic a l’ equip educatiu, PAS i equip directiu en aquelles àrees o temes que s’ha necessitat. Esperem que l’ esforç realitzat haja servit per atendre i facilitar el dia a dia dels nostres alumnes al centre escolar, en una situació sanitària i social molt extraordinària i que malgrat totes les barreres, dificultats i moments durs i difícils per amoltes families, pugamhaver crescut i millorat coma professio- nals de l’ educació, de l’ orientació educativa i coma centre educatiu. De se- gur que front a l’ adversitat, els nostres alumnes han crescut comalumnes, ciutadans i persones solidàries i responsables. Daniel García Selva EL DEPARTAMENT D’ ORIENTACIÓ A BATXILLERAT
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzk1